Hur du får ditt café att nå sin fulla potential

Vem som helst kan bestämma sig för att öppna ett café. Däremot krävs det en hel del av dig för att få kunderna att komma till just ditt ställe. Att få kunderna att stanna kvar är ännu svårare. Noggrann planering är a och o. Redan innan du slår upp portarna till ditt café bör du ha skapat den nisch du vill följa. Intrycket besökarna får av ditt ställe vid första besöket är den bild som kommer att stanna kvar hos dem. Har du redan ett café och du vill höja besöksantalet och intäkterna? Vi kan ge dig några tips hur du kan gå tillväga.

shutterstock_337717955Skapa din nisch

Hur vill du att besökarna ska se på ditt café? Ta gärna en titt på sidan www.krogguiden.nu för att få en bild av hur besökare hittar ställena som de vill besöka. Ställ dig själv några frågor om ditt ställe. Vilken stil hittar dina kunder hos dig? Är det liv och rörelse, budget eller är det lyxigt och fint? Serverar du frukost, lunchrätter, hembakt kaffebröd eller är din specialitet den bästa espresson i stan? Att hamna på olika listor och sajter med omdömen och vara omskriven i positiv ton är den bästa reklamen du kan få.

Gott omdöme från kunder

För att lyckas med ditt café är det en kombination av olika saker som ska stämma. Kunden ska på ett ungefär veta vad du erbjuder innan besöket. Om du inte har det som de förväntar sig kan det leda till dåligt betyg på sajter som jämför caféer. Detta är det värsta man kan råka ut för. Skapa därför din nisch och håll dig till den. Läget på lokalen spelar dessutom en stor roll. Om du funderar på att hyra en lokal är ett tips att sitta utanför den en hel dag för att se hur många som passerar. Skulle de stanna hos dig om ditt café låg där?